Budování značky – diferenciátor v konkurenčním prostředí dravých firem nebo jen přežitek doby minulé?
Setkáváme se s tím každý den – v pracovní praxi i běžném životě. Tlak na snižování ceny je trendem současné doby. Aby nepřišly o zakázku či zákazníka, jsou firmy ochotny jít hluboko pod cenu a ovlivňují tím celý spotřebitelský trh i nastavení zákazníků. Můžete být levní, levnější než ostatní a diskontní strategií obsadit určitý tržní podíl. Co když ale přijde někdo větší, kdo nabídne svým zákazníkům ještě levnější produkt nebo službu? Rychle tak o své postavení můžete přijít.

Co ale když víte, že máte kvalitní produkt nebo službu, pod cenu zkrátka jít nechcete? Pokud o vás trh neví, moc šancí nemáte. Odlišit se od ostatních dokážete pouze v momentě, kdy pracujete na povědomí své značky, která trhu zároveň nabídne kvalitní produkt. Právě odlišením se od ostatních firem, které cílí na nízkou cenu a budováním zajímavé, silné a osobité značky, je tím, co dlouhodobě posiluje a zvyšuje loajalitu vašeho zákazníka a není tak snadno zkopírovatelné, jako právě nízká cena.
Vyplatí se ale, zvláštně v dnešní, digitální, době investovat do něčeho tak málo hmatatelného, jako je budování značky? Vždyť pokud chceme minimalizovat náklady, můžeme vyčlenit konkrétní budget na PPC kampaně, začít důsledně sledovat ty, kdo o zboží při svém internetovém vyhledávání projevili historicky jen sebemenší zájem a začíná se nakupovat. Víte, kolik jste do kampaně vložili a přímou úměrou si spočítáte návratnost této investice. Ať už v počtu „kliknutí“ nebo rovnou realizovaných nákupech. Na první pohled je to tak jednoduché! Jenže.. Jednou kampaň skončí a co vám zůstane? Funguje, jako jeden z krátkodobých marketingových nástrojů. Bez silné značky, která přitáhne pozornost své cílové skupiny, se ale vaše prodeje rychle vrátí do stejného stavu, jako když jste začínali.
Budování značky je dlouhodobá, komplexní a strategická záležitost. Jde o správný mix kvalitního produktu nebo služby, obsahu, hodnot značky, vizuální stránky a dalších atributů, které značku definují a odlišují od zbytku trhu. Z krátkodobého hlediska její „výhodnost“ nemusí být zřejmá, z dlouhodobého ale jednoznačně ano. Jako každá strategie musí vycházet od vedení firmy, propsat se postupně do všech firemních procesů a být postavená tak, aby s ní lidé ve firmě souzněli. Ať už se jedná o lidské zdroje, obchod nebo provoz, aby mohla značka efektivně působit navenek, musí nejprve vycházet z nitra firmy. Dobře postavená, silná značka totiž svojí kreativitou, odlišností, jasně definovanou hodnotou i dlouhodobou vizí nejen zvyšuje prodej, ale i loajalitu svých zákazníků.
Potřebujete-li s budováním své obchodní značky poradit, připravit strategii či ji rovnou realizovat, rádi vám s tím pomůžeme. www.ttmarketing.cz/sluzby.html